Omgaan met complimenten valt niet mee!

Complimenten geven is soms al niet eenvoudig maar om te ontvangen vindt men nog moeilijker. Wat zit er eigenlijk achter onze worstelingen met positieve feedback?

 

Waarom is complimenten geven lastig?

In onze cultuur is gewoon doen van oudsher min of meer de norm. Te veel opvallen hoort eigenlijk niet. Soms denken wij dat mensen misschien verwaand worden als zij complimenten krijgen.

We gunnen elkaar niet altijd alles. Complimenten voor de ene collega leiden soms helaas tot jaloezie bij andere collega’s.

Vaak zien wij helaas eerder de zaken die niet goed gaan dan de zaken die wel goed gaan. Corrigerende opmerkingen liggen dan meer voor de hand dan complimenten.

Waarom is complimenten krijgen lastig?

Eigenlijk passen gemeende complimenten niet zo erg bij onze cultuur. Mensen lijken er vaak door verrast. Zo verworden complimenten vaak tot kadootjes die ongeopend worden weggegooid!

Wij zijn gewend te reageren op negatieve feedback en hoe daar mee om te gaan. Positieve opmerkingen rekenen wij niet op, vertrouwen of geloven wij vaak niet.

Complimenten aannemen, “uitpakken” en er gewoon voor bedanken zonder te zoeken naar de achterliggende motieven wordt als moeilijk ervaren.

Positieve feedback geven en ontvangen is gelukkig te leren. Pro Circle heeft hiervoor een training ontwikkeld. Samen met de klant kan natuurlijk de module op maat worden gemaakt.

Hieronder kunt u vast wat highlights uit onze training lezen.

Geven en ontvangen van complimenten traint Pro Circle in groepen van 8-10 deelnemers in 1 intensieve dag met een terugkommiddag na 4 weken.

Onderwerpen die aan de orde kunnen komen zijn:

  • · Het geven van feedback (positief en negatief) hoe doe je dat?
  • · Omgaan met tegenwerpingen en weerstand
  • · Feedback als ontwikkelkans
  • · Het belang en de timing van complimenten
  • · Incasseren van positieve feedback en hoe er mee om te gaan
  • · Effect van feedback in teams en op afdelingen

· Alles wat je rechtstreeks zegt heeft ook rechtstreeks effect!