Door technologische ontwikkelingen kunnen bedrijven en overheden steeds meer digitaal te werk gaan. Mede door de noodzaak voor bezuinigingen moeten organisaties bovendien slimmer en flexibeler met hun middelen omgaan, terwijl de klant daarnaast steeds meer verwacht van de dienstverlening. Door al deze veranderingen is procesmatig werken, ook wel zaakgericht werken genoemd, steeds meer in populariteit gestegen.
Daar waar bedrijven al langer via deze manier werken, staan nu ook de overheden, onderwijs- en zorginstellingen meer open voor een nieuwe inrichting van het informatiemanagement, zo constateert BCT.
‘Outside in’ of ‘inside out’
Een organisatie kan ervoor kiezen om ‘outside in’ of ‘inside out’ te werken. Bij de eerste variant worden de e-dienstverleningsproducten afgestemd op de interne organisatie, terwijl bij de ‘inside out’ variant de stap van functioneel naar procesgestuurd werken vanuit de organisatie wordt geïmplementeerd en waarbij de organisatie zich eerst richt op het optimaliseren van de processen, voordat ook de klant er iets van merkt.
Volgens Alex Lony, product portfoliomanager bij BCT, kan zaakgericht werken de ideale oplossing zijn, maar moet men zich wel goed beseffen dat het voldoende voorbereiding en draagvlak binnen de organisatie vergt.
Procesmanagement training
Wilt u ook over naar een effectievere en flexibelere manier van werken? Wat voor soort organisatie u ook heeft, procesmatig werken kan overal worden geïmplementeerd. Pro Circle biedt Procesmanagement trainingen op maat aan, geheel naar de wensen en behoeften van uw organisatie. Interesse? Neem contact met ons op om vrijblijvend meer informatie hier over op te vragen.