Altijd te druk op het werk? Volg deze tips en houd tijd over voor andere zaken, zoals een interessante in-company training.
#1. Doe gewoon eens niets
Vrij nemen terwijl het juist heel druk is? Dat lijkt misschien vreemd, maar juist door afstand te nemen komen zaken beter in perspectief te staan. Bekijk op zo’n dagje vrij dan ook geen e-mail en zet desnoods zelfs de smartphone uit. Ontspanning is een voorwaarde voor het verkrijgen van eureka-momenten, legt Taco Oosterkamp, oprichter van Extreem Productief, uit. “Ook voor het behoud van creativiteit is het belangrijk om niet elke dag hetzelfde te doen”.
#2. Doe eerst de niet-belangrijke zaken
Voordat je begint met de urgente zaken, is het volgens Oosterkamp soms beter om je voor een bepaalde periode te storten op zaken die juist niet direct belangrijk zijn. “Werk aan de zaken die je voor je uitschuift. Urgente zaken doe je later op de dag namelijk toch wel, je vindt vanzelf wel een manier om die te doen.”Dit moet natuurlijk niet betekenen dat je iedere dag moet overwerken om de belangrijke dingen af te krijgen. Maak daarom tijd om na te denken over waarom je zoveel urgente dingen hebt en hoe je dat op kan lossen. Los de problemen proactief op!
#3. Delegeer bepaalde klussen
Delegeren is belangrijk om de werkdruk te verdelen. Veel managers doen veel taken zelf, terwijl ze die veel beter aan een goedkopere werknemer kunnen uitbesteden. Maak een lijst met klusjes die je prima uit kunt besteden en bespaar zo veel tijd. Ook het uitzoekwerk voor dat grote rapport dat nog gemaakt moet worden kun je uitbesteden. Bovendien voelen werknemers zich dan meer betrokken bij de organisatie.
#4. Laat het denkwerk door een ander doen
Als manager last van de enorme stroom aan mailtjes die je de hele dag door binnenkrijgt? Zorg dat je medewerkers het denkwerk deels voor je doen. Zo dwingt Oosterkamp zelf zijn medewerkers om alleen maar mailtjes te sturen waar hij met ‘ja’ of ‘nee’ op kan antwoorden. Zo leren ze te denken in oplossingen. “Dit zal even stressen zijn voor ze, maar het zorgt ook voor meer uitdaging en als het goed is meer plezier.”
#5. Doe waar je goed in bent
Er wordt veel tijd verloren omdat mensen niet precies weten wat hun toegevoegde waarde is, zegt Oosterkamp. Als iedereen doet waar hij goed in is, voegt iedereen iets waardevols toe. Door de juiste mensen de juiste dingen te laten doen, kan iedereen blij worden van zijn werk. Ga voor jezelf dus na wie je bent en wat voor jou werkt, dan kun je een stuk effectiever worden.
#6. Doe wat je moet doen
Doe wat je moet doen, kijk naar je positie binnen het bedrijf of eens heel simpel naar je functieomschrijving. Wat wordt er van jou verwacht? Waar hoor jij echt mee bezig te zijn? Wat zijn je targets? Volgens Oosterkamp kan het helpen om eens nuchter te kijken waar je precies voor bent ingehuurd. “Het wordt dan makkelijker om hoofd- en bijzaken te scheiden. Zorg dat je de targets af en toe onder ogen krijgt, dat maakt het makkelijker om te weten waar je tijd naartoe moet gaan.”
Het toepassen van deze tips maakt je werk leuker, effectiever en minder druk. Wil je meer tips of wil je getraind worden hoe je dit het beste in jouw werk kunt inzetten? Via onze time-management training op maat kunnen we je alle kneepjes van het tijd besparen leren. Meer weten? Neem vrijblijvend contact met ons op.